Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie

Logo - Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie

Szczegóły dokumentu

Powrót do listy dokumentów
Tytuł
Zakres obowiązków przedsiębiorców gospodarujących opakowaniami, produktami w opakowaniach (w tym opakowaniach na napoje) i odpadami opakowaniowymi oraz informacje związane z opłatą recyklingową
Data utworzenia
2024-02-08
Opis

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 roku o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi

 

Kogo dotyczy:

  • przedsiębiorców gospodarujących opakowaniami (wytwarzający opakowania, importerzy/wewnątrzwspólnotowi nabywcy opakowań, eksportujący/wewnątrzwspólnotowi dostawcy opakowań/produktów w opakowaniach);
  • wprowadzający produkty w opakowaniach (wprowadzający po raz pierwszy na teren kraju produkt w opakowaniu);
  • prowadzący jednostkę handlu detalicznego, hurtowego w której oferowane są torby na zakupy z tworzywa sztucznego;
  • wprowadzający produkty w opakowaniach na napoje będących butelkami jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych o pojemności do 3 l (nowe obowiązki od 2023 r.).

Przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców.

Sprawozdawczość składana jest w systemie BDO w terminie do 15 marca za rok poprzedni w Dziale II. SPRAWOZDANIE O PRODUKTACH, OPAKOWANIACH I O GOSPODAROWANIU ODPADAMI Z NICH POWSTAJĄCYMI

Przedsiębiorcy o których mowa powyżej mają obowiązek sporządzić i złożyć sprawozdanie marszałkowi województwa właściwemu ze względu na swoją siedzibę lub miejsce zamieszkania.
Z wyjątkiem prowadzącego jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, który pobiera opłatę recyklingową za torby na zakupy z tworzywa sztucznego, składa on roczne sprawozdanie marszałkowi właściwemu ze względu na miejsce pobierania opłaty recyklingowej w prowadzonej przez siebie jednostce handlu.

Wprowadzający produkty w opakowaniach

Wprowadzający produkty w opakowaniach jest obowiązany prowadzić ewidencję w postaci papierowej albo elektronicznej, obejmującą informacje o masie opakowań, w których wprowadził do obrotu produkty w danym roku kalendarzowym.

Przedsiębiorca wprowadzający produkty w opakowaniach po raz pierwszy na terytorium kraju jest obowiązany do osiągnięcia wymaganych poziomów recyklingu odpadów powstałych z wprowadzonych opakowań (do 2021 r. dodatkowo odzysku ogółem). Aby poświadczyć osiągnięty poziom recyklingu za dany rok sprawozdawczy należy posiadać dokumenty potwierdzające recykling DPR wystawione przez przedsiębiorcę prowadzącego recykling odpadów opakowaniowych.

Konsekwencją nieosiągnięcia wymaganych ustawowo poziomów recyklingu jest opłata produktowa.

Uwaga! Obowiązek uiszczenia opłaty produktowej przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, którego opłata dotyczy. Do opłat wnoszonych po ustawowym terminie należy samodzielnie doliczyć odsetki jak od zobowiązań podatkowych (dział III ustawy Ordynacja podatkowa).

 

Dane do sprawozdań:

Do wyliczenia należnej opłaty produktowej w przypadku wprowadzającego produkty w opakowaniach po raz pierwszy na teren kraju stosujemy masę opakowań wprowadzonych w danym roku kalendarzowym. W kolejnych latach sprawozdawczych do wyliczenia opłaty podstawiamy masę opakowań z roku poprzedzającego dany rok sprawozdawczy.

Stawki opłaty produktowej za opakowania obowiązujące za lata 2015 - 2023 określa Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2014 r. w sprawie stawek opłat produktowych dla poszczególnych rodzajów opakowań – Dz. U. z 2014 r., poz. 1972 https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140001972/O/D20141972.pdf

Wymagane roczne poziomy recyklingu odpadów opakowaniowych (w latach 2022 – 2029) określa Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 19 grudnia 2021 r. w sprawie rocznych poziomów recyklingu odpadów opakowaniowych w poszczególnych latach do 2030 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 2375) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20210002375/O/D20212375.pdf lata - 2018 - 2021 wymagane roczne poziomy odzysku i recyklingu określone z zał. 1 do ustawy o gospodarce opakowaniowymi i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 542).

Uwaga: W przypadku realizowania obowiązku zapewnienia recyklingu (do 2021 r. również odzysku) odpadami zebranymi od innych posiadaczy odpadów (tj. przedsiębiorca nie wytworzył tych odpadów) należy zastosować 100% poziom recyklingu (do 2021 r. również odzysku).

Sprawozdania od 2019 r. składa się w systemie BDO.

Sprawozdanie za 2018 r. należy złożyć na formularzu stanowiącym załącznik do Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 13 grudnia 2018 r. w sprawie wzoru formularza sprawozdania o produktach w opakowaniach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami opakowaniowymi za rok 2018 (Dz. U. z 2018 r., poz. 2526) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180002526/O/D20182526.pdf
powyższe sprawozdanie należy przesłać na adres: Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie ul. Artura Grottgera 4, 20-029 Lublin.

Wprowadzający produkty w opakowaniach wielomateriałowych a także środki niebezpieczne w opakowaniach, w tym środki ochrony roślin, oprócz zapewnienia odpowiednich poziomów odzysku i recyklingu, są obowiązani do zorganizowania systemu zbierania tych odpadów oraz zapewnienia odzysku i recyklingu opakowań po tych środkach. Przedsiębiorca może realizować ww. obowiązki samodzielnie lub przez przystąpienie do porozumienia (art. 18 ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi).

 

Opłatę produktową należy uiścić w terminie do 15 marca roku następującego po roku, którego opłata dotyczyła na konto:

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie

ul. Artura Grottgera 4,

20-029 Lublin

PKO BP S.A.

09 1020 3147 0000 8302 0077 6617

(opłata produktowa -opakowania)

 

Wprowadzający produkty w opakowaniach jest obowiązany także prowadzić publiczne kampanie edukacyjne.

Wprowadzający produkty w opakowaniach wykonując obowiązek samodzielnie przeznacza w danym roku kalendarzowym na publiczne kampanie edukacyjne lub przekazuje w danym roku kalendarzowym na odrębny rachunek bankowy marszałka województwa łącznie co najmniej 2% wartości netto opakowań wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym.

Rozliczenie wykonania obowiązku prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych następuje na koniec roku kalendarzowego.

Konto do wpłat:

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie

ul. Artura Grottgera 4,

20-029 Lublin

PKO BP S.A.

60 1020 3147 0000 8302 0127 4570

(opłata na publiczne kampanie edukacyjne - opakowania)

 

Obowiązek osiągnięcia wymaganych poziomów oraz prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych można scedować na organizację odzysku opakowań (wykaz organizacji odzysku opakowań można znaleźć w rejestrze BDO https://rejestr-bdo.mos.gov.pl/Registry/Index wybierając filtr Wypełnione działy i tabele wniosku Dz. VI tab. 1).

Zwolnienie z opłaty produktowej i opłaty za publiczne kampanie edukacyjne
– POMOC DE MINIMIS (nie zwalnia z obowiązku złożenia sprawozdania w systemie BDO):

Przepisów ustawy w zakresie uzyskania wymaganych poziomów recyklingu odpadów opakowaniowych, udziału wagowego tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, w tym dotyczących opłaty produktowej, rocznego poziomu selektywnego zbierania odpadów opakowaniowych oraz dokumentów DPR i EDPR, oraz obowiązku prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych nie stosuje się do przedsiębiorców wprowadzających produkty w opakowaniach, którzy:

  • w danym roku kalendarzowym wprowadzili produkty w opakowaniach o łącznej masie nieprzekraczającej 1 tonę [Mg] opakowań,
  • złożyli w systemie BDO sprawozdanie na zasadach podmiotu, który ubiega się o pomoc de minimis (zgodnie z objaśnieniami),
  • do sprawozdania dołączono wymagane dokumenty do uzyskania pomocy de minimis w postaci elektronicznej w terminie do 15 marca (w zakładce Dokumenty do ubiegania się o pomoc de minimis) tj.:
    a) zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis w zakresie, o którym mowa w art. 37 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej,
    b) informacje, których zakres został określony w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy, o której mowa w pkt 1; (Formularz dla podmiotu ubiegającego się o pomoc de minimis Dz. U. z 2014 r. poz. 1543).

Wartość pomocy de minimis odpowiada wartości zwolnienia z opłat, obliczanej z zastosowaniem maksymalnej stawki opłaty produktowej dla opakowań (4,50 zł/kg) oraz 2% wartości netto opakowań wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym.

 

Prowadzący jednostkę handlu detalicznego, hurtowego w której oferowane są torby na zakupy
z tworzywa sztucznego (Rozdział 6a ustawy)

Przedsiębiorcy prowadzący jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, w której oferowane są torby na zakupy z tworzywa sztucznego przeznaczone do pakowania produktów  oferowanych w tej jednostce jest obowiązany:
- do prowadzenia ewidencji nabytych i wydanych toreb na zakupy z tworzywa sztucznego;
- pobrać opłatę recyklingową od nabywającego torbę na zakupy z tworzywa sztucznego.

Pobraną opłatę recyklingową należy wnieść w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym została pobrana (0,20 zł/szt.).

na konto:

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie

ul. Artura Grottgera 4,

20-029 Lublin

PKO BP S.A.

85 1020 3147 0000 8502 0136 3456

(opłata recyklingowa za torby z tworzywa sztucznego)

 

Uwaga! Opłata recyklingowa nie dotyczy bardzo lekkich toreb na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości materiału poniżej 15 mikrometrów, które są wymagane ze względów higienicznych lub oferowane jako podstawowe opakowanie żywności luzem, gdy pomaga to w zapobieganiu marnowaniu żywności.

 

Wprowadzający produkty w opakowaniach na napoje będących butelkami jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych o pojemności do 3 l

Sprawozdanie za 2023 rok obejmuje okres od 24 maja do 31 grudnia 2023 roku, bez wyliczania opłat  za nieosiągnięcie poziomu selektywnego zbierania i udziału wagowego za 2023 rok.

Wprowadzający produkty w opakowaniach na napoje będących butelkami jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych o pojemności do trzech litrów jest obowiązany do posiadania dokumentów potwierdzających wykonanie obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz do przechowywania ich przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, którego dokumenty dotyczą.

Wprowadzający produkty w opakowaniach na napoje będących butelkami jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych o pojemności do trzech litrów będzie od 2025 r. zobowiązany do zapewnienia, aby opakowania te, włącznie z ich zakrętkami i wieczkami z tworzyw sztucznych, zawierały udział wagowy wynoszący co najmniej:

1)           od 2025 r. - 25% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, jeżeli głównym składnikiem tych opakowań jest politereftalan etylenu;

2)           od 2030 r. - 30% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podstawy prawne:

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach ( Dz. U. z 2023 r. poz. 1587 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 roku o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 1658 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 22.10.2013 r. w sprawie przykładowego wykazu wyrobów, które uznaje się albo nie uznaje się za opakowanie (Dz. U. z 2013 r. poz. 1274).

 

Załączniki
Osoba odpowiedzialna za powstanie informacji: Pyda Daniel
Dodano do BIP dnia: 2014-12-30 12:25:55