Szczegóły dokumentu
Powrót do listy dokumentówZasady postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym regulują przepisy ustawy z dnia 11 września 2015 roku o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
Przepisy ustawy stosuje się do:
- Wprowadzający sprzęt,
- Autoryzowany przedstawiciel,
- Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego,
- Zbierający zużyty sprzęt,
- Prowadzący zakład przetwarzania,
- Prowadzący działalność w zakresie recyklingu,
- Prowadzący działalność w zakresie innego niż recykling procesu odzysku.
Wymagane dokumenty:
- Sprawozdania za rok 2019 należy składać elektronicznie do 11 września 2020 roku za pośrednictwem indywidualnego konta podmiotu w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (baza BDO) www.rejestr-bdo.mos.gov.pl
Dotyczy następującego zakresu:
1) wprowadzający sprzęt lub autoryzowany przedstawiciel składa sprawozdanie zawierające informacje, o których mowa w art. 73 ust. 2 pkt 1 i pkt 5 ustawy o odpadach,
2) organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego składa sprawozdanie zawierające informacje, o których mowa w art. 74 i art. 74a ustawy o odpadach,
3) zbierający zużyty sprzęt składa sprawozdanie zawierające informacje, o których mowa w art. 75 ust. 2 pkt 1 i pkt 6 ustawy o odpadach,
4) prowadzący zakład przetwarzania składa sprawozdanie zawierające informacje, o których mowa w art. 75 ust. 2 pkt 1 i pkt 7 ustawy o odpadach,
5) prowadzący działalność w zakresie recyklingu lub innego niż recykling procesu odzysku składa sprawozdanie zawierające informacje, o których mowa w art. 75 ust. 2 pkt 1 i pkt 8 ustawy o odpadach.
Termin - do 15 marca za rok poprzedni.
2. Zaświadczenia:
1) Zaświadczenie o zużytym sprzęcie,
2) Zaświadczenie potwierdzające recykling,
3) Zaświadczenie potwierdzające inne niż recykling procesy odzysku,
Powyższe zaświadczenia należy składać od roku 2021 za pośrednictwem indywidualnego konta podmiotu w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (baza BDO).
4) Zaświadczenie dla organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego wydane przez bank dotyczące wysokości kapitału zakładowego - termin - do 15 marca za rok poprzedni.
3. Sprawozdanie z przeprowadzonego audytu zewnętrznego od organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz prowadzącego zakład przetwarzania- termin - do 15 maja za rok poprzedni.
Opłaty z ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym:
1) opłata produktowa,
2) opłata produktowa określona decyzją z tytułu zaległości opłaty produktowej,
3) dodatkowa opłata produktowa ustalona decyzją w wysokości odpowiadającej 50% kwoty niewpłaconej opłaty produktowej,
4) środki przeznaczone na publiczne kampanie edukacyjne,
5) środki na prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych, wymierzone w drodze decyzji administracyjnej w przypadku gdy organizacja odzysku nie wniosła środków lub wniosła je w wysokości niższej od wymaganej.
Opłata produktowa dotyczy wprowadzającego sprzęt, który nie wykonał obowiązku osiągnięcia minimalnego rocznego poziomu zbierania zużytego sprzętu, poziomu odzysku lub poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu zużytego sprzętu.
Opłata produktowa w tym za rok 2019 jest obliczana na koniec roku kalendarzowego i powinna być wnoszona do 15 marca roku następującego po roku, którego dotyczy, na wyodrębniony rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego.
Powyższej opłaty nie wnosi się:
1) w przypadku, gdy wysokość opłaty produktowej za daną grupę sprzętu nie przekracza 50 zł,
2) jeżeli wprowadzający sprzęt wprowadza do obrotu małogabarytowy sprzęt, którego żaden z zewnętrznych wymiarów nie przekracza 50 cm, o łącznej średniorocznej masie sprzętu nieprzekraczającej 100 kg oraz jeśli wprowadzający sprzęt wprowadza do obrotu wielkogabarytowy sprzęt, którego którykolwiek z zewnętrznych wymiarów przekracza 50 cm, o łącznej średniorocznej masie sprzętu nieprzekraczającej 1000 kg,
ale pod warunkiem przedłożenia w systemie BDO marszałkowi województwa w nieprzekraczalnym terminie do 15 marca każdego roku wraz ze sprawozdaniem i wyliczoną wysokością pomocy de minimis następujących dokumentów:
1) informacji o wysokości opłaty produktowej za nieosiągnięcie wymaganego poziomu zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego za rok sprawozdawczy,
2) wszystkich zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis w bieżącym roku oraz w dwóch latach poprzednich lub oświadczenia o otrzymanej bądź nieotrzymanej wielkości pomocy de minimis w tym okresie,
3) informacji, których zakres został określony w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy, o której mowa w pkt 1; (Formularz dla podmiotu ubiegającego się o pomoc de minimis Dz. U. z 2014 r. poz. 1543).
Wartość pomocy de minimis odpowiada wartości zwolnienia z opłaty produktowej za nieosiągnięcie wymaganego poziomu zbierania.
ZABEZPIECZENIE FINANSOWE
Zabezpieczenie finansowe w trybie i na zasadach określonych w ustawie o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym na poczet przyszłej opłaty produktowej za sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych, bez posiadania wymaganej umowy z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego należy wpłacać na konto:
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie
Bank Gospodarstwa Krajowego
98 1130 1206 0013 4312 7920 0001
podając NIP/Regon, rodzaj opłaty: zabezpieczenie finansowe i rok, którego dotyczy wpłata.
Opłata na publiczną kampanię edukacyjną
Rozliczenie wykonania obowiązku prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych przez:
1) wprowadzającego sprzęt,
2) organizację odzysku sprzętu elektrycznego następuje w terminie do 31 stycznia roku następującego po roku, w którym wprowadzający i organizacja odzysku były zobowiązane do przeprowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych.
Zwolnienie z opłaty:
Z obowiązku prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych zwalnia się wprowadzającego sprzęt, jeżeli wysokość środków obliczonych na podstawie art. 15 ust. 3 powyższej ustawy nie przekracza 100 zł w danym roku kalendarzowym, pod warunkiem przedłożenia marszałkowi województwa w systemie BDO, w terminie do 31 stycznia każdego roku wraz ze sprawozdaniem i wyliczoną wysokością pomocy de minimis następujących dokumentów:
1) informacji o wysokości środków stanowiącej 0,1% przychodów netto z tytułu wprowadzania do obrotu sprzętu,
2) wszystkich zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis w bieżącym roku oraz w dwóch latach poprzednich lub oświadczenia o otrzymanej bądź nieotrzymanej wielkości pomocy de minimis w tym okresie,
3) informacji, których zakres został określony w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy, o której mowa w lit. a, a w przypadku przedsiębiorców, do których nie stosuje się przepisów o rachunkowości, także inne dokumenty pozwalające ocenić sytuację finansową przedsiębiorcy za okres 3 ostatnich lat obrotowych.
Wartość pomocy de minimis odpowiada wysokości środków stanowiących 0,1% przychodów netto z tytułu wprowadzania do obrotu sprzętu osiągniętych w poprzednim roku kalendarzowym.
UWAGA
Pomimo zwolnienia Wprowadzający sprzęt jest obowiązany do posiadania Numeru rejestrowego BDO i składania sprawozdania.
Opłaty z tytułu opłaty produktowej i środków przeznczonych na publiczne kampanie edukacyjne należy wnosić na konto:
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie
PKO Bank Polski
56 1020 3147 0000 8702 0122 1290
podając NIP/Regon, rodzaj opłaty: opłata produktowa - sprzęt; opłata na publiczne kampanie edukacyjne - sprzęt i rok, którego dotyczy wpłata.
Do należności z tytułu opłat wnoszonych po terminie stosuje się przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa
Dodano do BIP dnia: 2017-03-14 15:45:24